الاثنين، 7 يوليو 2008

شيل مناخيرك من فضلك

شيل مناخيرك من فضلك

لا لا لا لا مش هتكلم عن عمليات التجميل ، ايه الجهل ده ؟عمليات التجميل أصلا مش بيشيلوا فيها مناخيرهم ، دول بيصغروها بس
أنا عايزاك تشيل مناخيرك اللى محشوره فى كل حاجه ملكش فيها.
الناس بقت فضوليه جدابطريقه رخمه جداااااا
زمان كان حشر المناخير ده حكر على البنات بس دلوقتى الحمد لله بقى فيه مساواه و الولاد كمان بقوا بيحشروا مناخيرهم
بصوا كده لو بنت قاعده جنب ولد فى الكليه و فتحت شنطة ايدها تلاقى الولد قاعد ضارب عينه فى الشنطه بيتفرج مغارة على بابا دى هيطلع فيها ايه؟
و انت ماااااااالك؟محدش قال لك قبل كده عيب تبص فى شنط البنات ؟ دى بتبقى كلها فضايح مرايات و كحل و صوابع روج الخ الخ الخ مفيش حاجه فيهم هتنفعك ، أنا عمرى فتحت جيبك بصيت فيه؟! بتبص فى شنطتى ليه؟
هو الحمد لله ان الموضوع بييجى على قد البص بس مش كمان مد الايدين و الدعبسه بس مين عارف المرحله الجايه فيها ايه؟
الحركه دى بتحصل كمان فى المواصلات ببقى نفسى أسأل اللى قاعد جنبى بتدور على حاجه جوه ؟ عيل تايه، سندوتشات، أى حاجه قول، عادى يعنى الناس لبعضها مش مشكله
جايز بيدور اذا كان معايا حاجات ممنوعه و لا حاجه زى أخته برده و لازم يطمن عليا يشوف معايا سجاير ، مخدرات يروح مادد ايده فى شنطتى مطلع الموبايل بتاعى و طالب نمرة بابا علشان يوعيه اومال؟ يسيبه كده مايعرفش حاجه عن بنته دى حتى تبقى عيب.
و الموبايلات و ما أدراك ما الموبايلات.
أبقى بكتب رساله لحد و ألاقى دماغ حد مشرفه معايا ، أو أبقى بكلم حد و بعد ما أقفل ألاقى زميلتى بتقول لى بابتسامه مش مريحه كده : كنتى بتكلمى مييييييين؟ ابتسم و ما أردش مش علشان حاجه بس علشان مش عايزه أرد تلاقيها رمت الكلمة البايخه رقم 2: ايه سر و لا ايه؟ شكل كده فى الأمور أمور ، ببقى عايزه أقول لها شكلك كده مش هتيجى غيرلما تتضربى و لا ايه؟ بس بكتفى برد رقيق كده زى: خليكى فى حالك يا بت.
طيب قولوا كل ده عادى ، فضول بشرى غير مرغوب بس فى أمور عاديه انما تقول ايه بقى لما يبقى حشر المناخير فى حاجات خاصه جدا.
مثلا واحده صاحبتى اتجوزت قريب بعد الجواز بفتره كده كانت قاعده جنب بنت ماتعرفهاش و البنت قعدت تكلمها عادى كده اول ما شافت الدبله فى ايدها الشمال قرون استشعارها نقحت عليها و ابتدت تسأل: ايه ده ماشاء الله انتى متجوزه؟ اتجوزتى امتى؟ جوزك بيشتغل ايه؟قريبك و لا زميلنا؟ كلها حاجات عاديه جدا انما تيجى بقى المصيبه
و ياترى ناويين تخلفوا و لا عاملين حسابكم؟
يا خبراسود عاملين حسابنا صاحبتى صعقت من الكلمه بس اضطرت تجاوب
ده أنا اللى اسمى صاحبتها ما سالتهاش تقوم الغريبه تيجى و تسأل دى غريبه صحيح
و لما أكون قاعده مع صاحبتى بنتكلم فى أى موضوع تلاقى واحده كده قاعده مركزه قوى علشان ما تفوتهاش كلمه (خصوصا لو موضوع خاص) ، الواحد يقول بلاش سوء الظن نتأكد الأول أقول حاجه تضحك ألاقيها هتموت و تضحك بس ماسكه نفسها علشان مايبانش انها راميه ودن ( ده على أساس انه ما كانش باين أصلا) أروح باصه لها كده بابتسامه ساحرة واقول لها : ما تتفضلى معانا
طبعا البنت بتعتبرها اهانه و بتدور و شها أو تقوم تمشى ده لو عندها دم اللى معندهاش دم بقى يا اما بتقول لى لأ شكرا( بابتسامه أكثر سحرا) يا اما بتتفضل معانا فعلا (ده بيبقى الانتقام الالهى ربنا بيوقعنى فى واحده أرخم منى) بس الحمد لله دول قله مندسه.
من الآخر كده أنا ببقى نفسى أقول للناس دول
ياللى بتحشر مناخيرك فى اللى ليك و اللى مالكش فيه ، لحد لما بقت مناخيرك أطول من زلومة الفيل ،ان شاء الله فى مره هتحشر مناخيرك فى حاجه مش هتعرف تطلعها و هتوجعك و هتيجى لنا المستشفى و تقول:
شيل لى مناخيرى من فضلك

20 قالوا اللى فى دماغهم:

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بنت مصريه
عمله ايه
بجد بوست جميل جدا جدا جدا
وواقعى جدا
وانا بعانى منه فى الشغل عندى بس انا بتصرف بكل احترام
يعنى ابص واعمل نفسى هقوم اضربه تلقيه عمل نفسه ميت
ههههههههههه
بس فى سوال محيرنى
انتى الشنطه بتعتك زى البنات
وفيها ايه
قولى يله
ههههههههههههههههههههه
انا بهزر
وربنا يبعد عنك كل شر
وسوال مهم جدا
معندكيش عروسه ؟؟؟؟
اصل بدورعليها بس تكون ملتزمه وتتقى الله فيه
وبجد بحس ان دى عمله صعبه فى هذا الزمن
شفتى باة مدى التعب اللى انا فيه
ادعيلى بالله عليكى
ههههههههههههههه
والله موضوع يضحك
يبقى اجيب الشقه وبعمل فيها والعروسه لسه ملقتهاش
بزمتك مش هبل
هههههههههههههههههه
والله الموفق
سمحينى الواحد مهيس جدا
بس مش عارف انا برتاح فى مدونتك بجد
معلش طولت عليكى

شهد الملكات يقول...

مصطفى منور البلوج والله
فينك من زمااان ؟ من ساعة رسالة ادعيلى وأنا عايزه أعرف ايه أخبارك؟ ياريت تبقى تطمنى ( وده مش حشر مناخير على فكرة) واللى يضايقك فى الشغل اضربه ولا يهمك

اممممم ....شنطة طالبة الطب دى يا بنى ملهاش أى علاقة بشنط البنات أصلا دى بتبقى بؤجه كبيييييره مليانه بعدة الشغل خصوصا أيام الامتحانات العملى.

و الله البنات الكويسه كتير و ماليين البلد و دى بجد حاجه مش صعبه دور انت كويس بس و ربنا يوفقك و تلاقيها قريب
و بعدين أنا فى موضوع الخطوبة و الجواز ده أصلا البنات بيصعبوا عليا أكتر من الولاد ، بس برده هدعيلك و ربنا يستجيب
و موضوع الشقه مش هبل و يا ريت تهيس كده كل يوم و مدونتى دى بيتك أصلا يعنى ممكن تفرش و تنام هنا لو حبيت مش بس تطول اوكى؟
و ربنا يرزقك بالزوجه الصالحه قول
آآآآآآآآآآآمين
أسعدتنى زيارتك
السلام عليكم

منه مرتجى - عازفة الأوتار يقول...

البوست جميل اوى و يهلك من الضحك بجد
انتى بتتكلمى عن حاجة واقعية فعلا

ححكيلك حاجة عن واحدة صاحبتى
هى اصلا فيها الداء المنيل ده
لما تشوف اى واحدة مننا (شلتها يعنى) تمسك شنطنا تفتش فيها ده طبع يعنى و كلنا مقدرين ظروفها بقى و اول ما نشوفها نديها الشنطة زى الناس اللى بتسلم بالأمر الواقع كدة
لان الشنطة حتتفتش حتتفتش
( حتتباس يعنى حتتباس يا عباس )
المهم بتحكيلى بتقولى انا عايزة ابطل الداء ده
قلتلها ليه بعد الشر عنك يا حبيبتى انتى سخنة ؟؟؟ حد يكبرلها فى ودنها يا جماعة
بتقولى راحت تحضر مع واحدة صاحبتنا فى تربية عربى ( البنت فى علم نفس بس قالت تروح تحضر غتاته فى تربية وانا أًصلا فى تجارة مش معاهم يعنى :))) أصل احنا كوكتيل كلو احدة فينا دخلت كلية شكل هههه )
المهم بتقولى قعدت فى البنش و جت قعدت جنبى واحدة معرفهاش
و لقيتها مرة واحدة بتقولى ايه ده انتى بتعملى ايه ؟؟؟؟
بتقولى ببص لقيت شنطة البنت فى ايدى و مفتوحة و مطلعة كل حاجتها برة الشنطة و بفتشها زى ما بعمل فى شنطكو هههههه

طبعا انا لو مكان البنت فى المحاضرة كنت لبستها الشنطة باللى فيها
بس الحمد لله البنت طلعت محترمة و حست بأزمة صاحبتى الصحية و شغفها بتفتيش الشنط و فهمت انه مش بقصدها


بس فعلا دلوقتى بقى الواحد فى اى مكان يلاقى مناخير محشورة
و ميمنعش ان واحد يقف يلمح اكر جنبك و انتى بتتكلمى
و ممكن نبقى فى الكلية و اخد واحدة صاحبتى على جنب و اقولهم بعد اذنكو يا جماعة عايزاها فى موضوع خاص و بتاع بنات و تحت بتاع بنات دى مليون خط
و احنا بنتكلم ابص الاقى فى ودن موجودة جوة بقى

الظاهرة تفشت فى الولاد بشكل غير عادى



معلش طولت عليكى
مدونتك جميلة اوى و اسلوبك اجمل

شهد الملكات يقول...

ورود و أشواك

انتى زى العسل
بس بجد صاحبتك حالتها صعبة أنا اللى عندى بيبصوا بس مفيش مد ايدين
بس كويس انها صاحبتك يعنى مش حد غريب و كويس فعلا ان البنت التانيه دى تفهمت الموقف لأنى لو كنت منها كنت عملت فضيحة
ما طولتيش عليا ولا حاجه و شكرا جدا على رأيك فى المدونه
أسعدتنى زيارتك
السلام عليكم

د.محمد ربيع هاشم يقول...

فعلا ملاحظة جديرة بالدراسة

نعكشة يقول...

ِيلي مناخيري من فضلك

صراحة

أنا حشرية
مش من فصيلة الحشرات لأ
حشرية يعني ساعات احشر نفسي في الموضوع

بس بيبقي من غير قصد

يعني انا لما بحس إن اتنين بيتكلموا في مضووع خاص حتي لو أنا - علي مسافة قريبة منهم - بحاول ابعد دماغي و الهي نفسي أي حاجة

بس ساعات كدة
تلاقي اتنين بيتكلموا في موضوع و عادتاً بيبقي الكلام دة في الجامع مثلا وانا قاعدة بزاكر ولا حاجة
بيتكلموا في مضووع وعجبني
او لاقيتني ممكن افيدعهم فيه
فبتلاقيني كدة دون سابق انذار
هوب بقول كلمة
و ابتسم نفس الابتسامة الساحرة مع قليل من الخجل وانا بكلمهم
بس صراحة متعرضتش لحد يقولي
- خليكي في حالك يا بنت-

و ساعات مثلا تلاقيني قاعدة في مواصلة ولا حاجة
بتفرس في وجوة الناس
دية حاجة فيا اعمل اية
بس مببصش جوة شنطتهم إية
بس ممكن ابص لو ماسكة كتاب معين اسمه إيه

شيليلي مناخيري من فضلك

علي الرغم إني متعرضتش لموقف احرجني بسبب الموضوع دة
بس مش مستعدة اتعرض
فشيليلي مناخيري او صغريهالي من دلوقتي

دمتي سالمة

سلامٌ عليكي

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى بنت مصر
ليكِ عندى هديه ياريت تروحى تاخذيها من مدونتى
ويارب تنال اعجابك
والله الموفق

WhItE HeArT يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه

انتي عارفه بتفكريني بموقف مضحك قوي

العربية وقفت مني في ميدان العباسيه معرفش انتي تعرفي العباسيه وله لا المهم نزلت اشوف العربية العتيقه دي ايه مشكلتها انا رايح الامتحان صحيح انا بعمل حسابي وبروح قبل الامتحان بساعتين بس برضه الدنيا زحمه والواحد مش ناقص والناس مش هترحمني ممكن يدوسوا على العربية ويمشوا

المهم نزلت وعمال ببص بأه " بخبرة مهندس عين شمس طبعاً احم احم" المهم لقيت واحد باصص معايا في الكبوت فبصيتله فمشي وعمال يلف حولين العربية وييجي يبص ويروح الكشك يشتري مناديل علشان الحر وييجي يبص تاني وانتي عارفه الجو كان صيف ومحدش طايق يقف فبصيتله وقلتله هوه حضرتك عايز تساعدني وله عايز تشتري العربية وله عاجباك خبرتي في التصليح

فضحك وقال لي لا حسيت انك مش عارف تعمل ايه قلتله دي حقيقه يله ايدك معايا نحط العربية على جنب لحد مااشوف حل وبالفعل قد كان

يعني قد يكون الانسان متصور ان حد فضولي والتاني عاوز يساعد بس مكسوف وله حاجة

بس بالنسبه للشنط بتاعة البنات هيه صحيح عامله زي جراب الحاوي وشنط علي بابا بس مش لدرجة اني احاول ابص ايه جواها مش عاشان عيب وله حاجة لكن غروري بيمثلي انه شيء هايف منزلش انا ليه حتى لو كان عندي فراغ

ههههههههههههههههههه


موضوع جميل

تحياتي واسف على الاطاله

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى بنت مصر
انتى فين
يارب تكونى بخير وبصحه كويسه
طمنينى عليكى
اتمنى من الله لكِ كل التوفيق
ارجعى بسرعه باه
والله الموفق

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى بنت مصريه
ماأجمل كلماتك التى قراتها لكِ
ولكن هنا لحظه فراق
صديقتى دمتى بكل حب وخير
فالنفترق
صديقتى انتِ مش المقصوده بالكلمه دى
انما الكون باكمله
والله الموفق
تركت بوست اخير
اتمنى ان تذهبى لمدونتى وتقرائيه

شهد الملكات يقول...

السلام عليكم
أنا أسفه جدا لكل اللى كتبوا لى و ماردتش فى الأيام اللى فاتت كان عندى ظروف نفسيه سيئه بس الحمد لله أنا كويسه ورجعت

د. محمد ربيع
أسعدنى مرورك
وشكرا على التعليق
السلام عليكم

شهد الملكات يقول...

صديقتى العسولة نعكشه

هو انتى طلعتى منهم؟
أنا مش بعترض على الناس اللى ممكن تتكلم فى موضوع عام ده شىء عادى وممكن يساعدك انك تتعرفى على ناس جدادو كده
اللى بيغيظنى هى الحاجات الخاصة
و انا عمرى ما أحرجت حد فضولى شويه
و مفيش حد فينا مش بيحشر مناخيره فى حاجه كل فترة كده
ما تقلقيش على مناخيرك مش هنشيلها

دائما تسعدنى زيارتك
السلام عليكم

شهد الملكات يقول...

white heart
ههههههههههه
موقف فظيع بجد و الراجل كان عامل حسابه انه هيطول و اشترى مناديل و عاش يعنى
عموما فيه ناس بتبص على شخص فى ورطه علشان تساعد و فيه ناس بتتفرج لمجرد الفرجه زى ما بيحصل لو حد أغمى عليه فى مكان عام تلاقى حواليه 30 واحد 3 منهم بيحاولوا يفوقوه و التانيين ملمومين يتفرجوا و يمنعوا عنه الهوا

كويس انك مش من الولاد اللى بيبصوا فى شنط البنات
أسعدتنى زيارتك و التعليق
و مفيش تطويل و لا حاجه انت نورت
السلام عليكم

شهد الملكات يقول...

صديقى مصطفى الطيب

ردى على البوست التانى عندك على المدونه أنا زعلانه و مش هقول أكتر من كده
اما بخصوص التاج فأنا مش هرد عليه غير لما انت ترد عليا اوكى ؟
ربنا يكتب لك اللى فيه الخير و يطمن نفسك
السلام عليكم

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا ضفتك على الايميل عندى وده بعد اذنك طبعا
وانتظرى منى الاسباب انا مريت بظروف قاسيه جدا الايام الماضيه
بس الحمد الله انا دلوقتى فى فتره تصحيح الاوضاع
سأعود ان شاء الله
ويارب تكونى بخير
والله الموفق

نعكشة يقول...

ههههههههههههه

يعني مش هيشيلولي مناخيري

الحمد لله

.........

تعقيب بس علي موقف قلب ابيض

موقف حلو قوي والله

والله ساعات المصريين كدة بيبقوا شعب خدوم
..........

و فعلاً ساعات كتير ببقي عايزة اقدم يد العون و مش عارفة ابدأ ازاي

...........

بس انا بنطلق كدة مع نفسي
يعني مثلا لو قريت ان الامتحان اتأجل او السكشن مقفول
ولاقيت اتنين مقربين ناحية لقاعة لوا حاجة
بدخل ف يالنص و اقولهم

................

بالنسبة للحاجات الخاصة
لأ مليش فية
انا اصلا مبحبش ادخل في خصوصيات عيلتي
ادخل في خصوصيات الناس :D

دمتي سالمة

سلامٌ عليكي

شهد الملكات يقول...

صديقى مصطفى الطيب
أنا قبلتك عندى على الايميل
و ياريت انت دلوقتى تكون أحسن
سعيدة جدا انك مش هتمشى
ربنا يفرج كربك
ابقى طمنى عليك
السلام عليكم

أحمد هشام يقول...

مدونة جميلة ... أهم ميزة هي البساطة ... اللي في القلب هو اللي بيتكتب ...
في انتظار الجديد ...

شهد الملكات يقول...

صديقتى نعكشه
جت سليمه المرة دى
و كويس انك بتحبى تساعدى الناس الواحد ما بيصدق يلاقى ناس زيك
دمتى فاعلة للخير
السلام عليكم

شهد الملكات يقول...

أحمد هشام

أشكرك على رأيك فى المدونة
يارب دايما تعجبك

السلام عليكم

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP