السبت، 28 يونيو 2008

هى الناس دى راحت فين؟

هى الناس دى راحت فين؟


أنا كنت و مازلت من هواة الأفلام العربى القديمة بتاعة فاتن حمامة و عمر الشريف و أحمد رمزى , الأفلام اللى فيها الحارة المصرية القديمه اللى فيها ناس كلهم جدعنة و شهامة و فيها البنت الغلبانة اللى بيحبها الولد الغنى. عارفين انتم الأفلام دى .
طيب كان فيها البطل الغنى المتدلع لو مشى ورا البنت فى الحارة و أهل الحته حسوا انه بيعاكسها بيمسكوه يضربوه لما يعدموه العافية
السؤال بقى:
هى الناس دى راحت فين؟
الناس اللى كان عندها نخوة و ماتطيقش على بنت مؤدبة انها تتعاكس أو حد يتعرض لها , بجد راحوا فين؟
علشان تعرفوا أنا بسأل السؤال ده ليه هحكيلكم موقف صغير حصل معايا
أنا واحده من البنات محجبه و لبسى محتشم مش بنطلونات و كده لأ حجاب شرعى زى الدين ما بيقول، ركبت الاتوبيس فى يوم و أنا مروحه من الكلية و قعدت جنب راجل كده لابس جلابيه (يعنى ابن بلد اهه) و فى الأربعينات(يعنى محدش يقوللى صحته و حكم السن و كده) و جه واحد وقف جنبى و ابتدت بقى مواقف الاتوبيسات اللى كلكم عارفينها و حاولت انى اعدى الموقف بدون فضايح و خناق و أزقه و أبعده بالكتب و الراجل اللى جنبى يبص لى أنا و الراجل التانى بقرف(واخدين بالكم من بقرف دى؟) و يدور وشه و لا كأنه هنا.
أنا مش هقول انه يقوم يتخانق و يضرب الراجل علشانى بس على الأقل كان يبدل معايا الأماكن و قعدنى بعيد عن الراجل ده
الموقف ده انتهى انى زعقت للراجل و قمت نزلت من الاتوبيس قبل المحطه بتاعتى وانا نازلة أبص انى ألاقى حد من اللى قاعدين اتحرك لزعيقى ........مفيش
ايه اللى حصل لرجالة
مصر؟.....ما تسألنيش علشان أنا بجد مش عارفة

مرة تانيه برده كنت ماشيه فى الشارع فى وضح النهار و الناس واقفه و أنا يومها كنت لابسه عبايه واسعه و ايشارب مترين كده وواحد ضايقنى اتنرفزت بجد و زعقت له فى الشارع بصوت عالى(علشان محدش يقوللى انتى اللى بتسكتى)و رد فعل الناس اللى كانت واقفه؟ ولا حاجه بصوا لى شويه كده و كملوا اللى هما كانوا بيعملوه ولا حد عبرنى

قس على ذلك مواقف كتير بتحصل ليا و لصاحباتى فى أى وقت نهار أو ليل و فى الشوارع الزحمه و المقطوعه و مع أى لبس اسدال أو غيره و أحيانا كمان فى نهار رمضان و الحاجات دى كلها فيها عامل مشترك واحد ان الناس غالبا بيشوفوا و يسكتوا.

زمان كانوا رجالة مصر معروفين بالشهامة و الجدعنة دلوقتى السلبية و كلمة و أنا مالى بقت هى الأصل مع شوية فلتات ولا حول ولا قوة الا بالله

ملحوظه كده: أنا كتبت الكلام ده زمان من قبل ما أعمل البلوج و اللى شجعنى على النشر انى لقيت على الفيس بوك حملة أطلقتها مجلة كلمتنا اسمها " احترم نفسك .. لسه فيكى رجالة يا مصر".

يا ريت يا جماعه تنضموا للحمله و تكونوا ايجابيين و تقولوا لكل واحد بيعاكس احترم نفسك علشان مصر مش فيها أى رجاله، دى فيها أجدع رجاله



3 قالوا اللى فى دماغهم:

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بجد معاكى فى كل كلمه انتى كتبتيها علشان الواقع اتغير كتير
بس اتغير للاسوا
ممكن تكون السلبيه وانا مالى بجد من ضمن استيراد العادات الغربيه اللى احنا عيشين فيها
انتى عرفه انا كنت ماشى انا واتنين زميلى
فوجدت وحدة محجبه بتتخانق مع واحد ولما تتدخلت وزميلى اتو خلفى وفى ايه وانت عايز ايه منها فجاة لقيت كم هائل من الاتهامات منها وكان الدنيا اتغيرت لما الناس اتلمت وكانى انا اللى كنت بتخانق معاها
والحمد الله ان زميلى كانو معايا لانى بجد كنت على وشك انى اضربها قلم يعرفها نفسها كويس
بس متستغربيش اوى كدة انتى عرفه وانا ماشى زميلى قالى ايه
تخيلى ؟؟؟؟
اصل الواد دة ماشى معاها ودى فلانه
ولو كنت قلت قبل ماتروح كنا منعناك
شفتى باة وصلت لدرجه ايه الحياة
انا عارف ان الوضع اتغير عند الرجاله وبردة البنات وبردة المجتمع
انتى عرفه ايه الحاجه الاساسيه اللى تعبانى فى حياتى بجد
انى لسه لحد دلوقتى ماشى على مبدا
ودى اصعب حاجه فى الزمن اللى احنا عيشين فيه ان الانسان يمشى على مبدا
بس مش مهم بردة همشى على مبدا انى مسلم ولازم احافظ على ايمانى
نفسى اسال الناس اللى بشفهم فى الشارع فى احضان بعض والناس ماشيه ولا كانها شيفه حاجه
انتو مش مكسوفين من نفسكم
صدقت المقوله العبقريه دى
ان لم تستحى ففعل ماشئت
والله الموفق

شهد الملكات يقول...

السلام عليكم و رحمة الله
أولا أنا أحب أشكرك على مشاركتك معايا و يشرفنى بجد انك تعمل لينك للمدونه بتاعتى عندك
أما بالنسبه للموقف اللى بتقول عليه انت ممكن ببساطه تروح فى البدايه تسأل البنت اذا كان الشخص ده بيضايقها أو لا ، بس المواقف اللى انا بتكلم عليها كانت بتبقى واضحه وضوح الشمس انها مش صحوبيه ولا خناقة اتنين حبيبه.
و كويس جدا انك شخص عنك مبادىء و أخلاق و ثابت على دينك خليك كده مهما الناس قالوا لك انهم ماينفعوش فى الزمان ده لأن مفيش حاجه اسمها ان الصح زمانه راح ، لأ معلش فى الآخر لا يصح الا الصحيح .
ربنا يثبتنا جميعا

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عارف ان الصح صح حتى يوم الدين
بس انا بقول على موقف بجد جننى
وربنا يهدينا والناس اجمعين
بجد انا نفسى اشوف رسول الله وابكيله واشكيله الناس وكل حاجه تعبانى
هو دة بجد اللى هيريحنى
اتمنى من الله ان يحقق ليه هذة الامنيه
والله الموفق
واللهم انا نعوذ بك من شر ما حلقت

  © Blogger templates Psi by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP